Indyjska bogini, jednocześnie dziewica i żona Siwy, jego żeński, kreatywny aspekt. To ona jako Moc (- Siakti) tworzy światy, Siwa zaś jest tego nieruchomym świadkiem i mistycznym „punktem odniesienia”. Jako Siakti Siwy posiada dwoisty charakter, przejawia się jako wspaniała, stwarzająca świat i opiekująca się nim bogini, drugą jej stroną jest niepohamowana destrukcja. W tej pierwszej roli nosi imiona takie jak Uma – „Blask”, Parwati – „Góralka”, jest bowiem córką Himalajów, lub Dżaganmata „Matka Świata”. W niektórych imionach pobrzmiewają echa neolitycznej religii Wielkiej Bogini, np. w imieniu „Pszczoła”. Na jej drugi, mroczny, aspekt wskazują takie imiona, jak Kali – „Czarna”, Durga „Niedostępna”, Sanhawahini – „Jadąca na Lwie”. Jeden z mitów opowiada o jej szaleńczej sile, kiedy to walcząc z demonami, przez pomyłkę powaliła na ziemię także swego boskiego małżonka. Na pamiątkę tego wydarzenia przedstawiana jest z wysuniętym językiem, co ma obrazować jej zawstydzenie tym postępkiem. W niektórych mitach jest związana nie tylko z Siwą, ale z wszystkimi bogami. Np. w Dewi Bhagawatam Purana czytamy, że kiedy demon Mahisza w formie byka zagroził światu czarną magią, wszyscy bogowie za radą Wisznu połączyli w jedno swe świetliste energie i wtedy pojawiła się przepiękna D„ która zabiła demona, nie odpowiadając na jego groźby i umizgi.

Add Your Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *