W rei. azteckiej duchy kobiet zmarłych podczas pierwszego porodu. Towarzyszyły Słońcu ( Tonatiuh) w jego wędrówce po niebie od zenitu do zachodu. W określone dni schodziły na ziemię, sprowadzając choroby przede wszystkim na dzieci. Miały twarze, nogi i ręce pomalowane na biało lub czaszki zamiast głów, a zamiast paznokci szpony.

CINTEOTL (azt. „Bóstwo Kukurydzy”)

W rei. azteckiej bóstwo kukurydzy, a także innych użytecznych roślin, najczęściej wyobrażane w postaci młodego mężczyzny, czasem w postaci kobiety. C. uchodził za syna Tlazolteotl, Toci lub pary Piltzintecuhtli i Xochi- ąuetzal (Xochiquetzal była niekiedy uważana za żonę C.). W jednym z mitów wchodzi pod ziemię, a następnie z jego włosów wyrasta bawełna, z uszu i nosa różne rośliny jadalne, z palców batat, z paznokci kukurydza, a z reszty ciała inne jeszcze pożyteczne rośliny. C. miał wspólne święto z Chicomecoatl. Składano mu w ofierze niewolnicę. Jego kapłan nosił maskę ze skóry zdartej z uda ofiary, którą złożono wcześniej Toci. CINTETEO (azt. „bóstwa kukurydzy”) – w rei. azteckiej 4 bóstwa będące hipostazami Cinteotla, każde w innym kolorze (por. tla- lokowie). W rytuale były reprezentowane przez 4 kapłanów odzianych w skóry zdarte z 4 ofiar.
CIPACTLI – w rei. azteckiej potwór o cechach ryby i kajmana lub aligatora, stworzony przez Quetzalcoatla i Huitzilopochtliego, którzy następnie uczynili zeń ziemię. Przypomina potwora o imieniu Tlaltecuhtli. Czasem wierzono, że Tlaltecuhtli to C. jako ziemia, kiedy indziej kojarzono obydwa monstra w małżeńską parę.

Add Your Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *