W mit. indyjskiej postacie zarazem boskie i demoniczne. We wczesnym okresie hinduizmu asura jest zoroastryjskim odpowiednikiem ahura – „duchowy”, „boski”, i dlatego ten termin był stosowany do bogów ( Indry, Waruny). W późniejszym okresie a. stali się przeciwnikami bogów (sanskr. dewów). Wiele źródeł podaje, że zostali stworzeni przez Pradżapa- tiego. W buddyzmie nazywani są „zazdrosnymi bogami”, walczącymi z bogami o drzewo spełniające życzenia, którego korzenie są w świecie a., owoce zaś w świecie bogów.

ASZA WAHISZTA (śr.pers. Artawahiszta – „Prawość Doskonała”, n.pers. Ordibehest – „Ład”)

Wrei. zoroastryjskiej jeden z 6 Ame- sza Spentów, którego materialnym żywiołem jest ogień. A. W. to także kosmiczne prawo widoczne w blasku dnia, w obrazie następujących po sobie pór roku, wędrówki słońca i ruchu gwiazd, (aw. asa – „prawo”). ASZERTU – bogini pochodzenia semickiego. W mit. hetyckiej występuje jako małżonka Elkunirszy. ASZIRAT (ugar. ’athrt), Aszera (hebr. ’Aszerah), Aszratum (akad.) bogini ugarycka, małżonka naczelnego boga panteonu, Ela, matka, a także stworzycielka bogów. A. własną piersią karmiła też królów. Tytuł A. Jam wskazuje na jakiś jej związek z morzem, Jam był bowiem bogiem morza. Mit o budowie pałacu dla Baala mówi, jak
pozyskana podarkami udaje się na ośle, w towarzystwie swego sługi Kodesz-Amrura i bogini – Anat, w daleką podróż do siedziby Ela. Przymilając się pochlebstwami wysławiającymi jego mądrość, A. uzyskuje zgodę Ela na budowę pałacu dla Baala. W ST imię A. oznacza zarówno samą boginię, jak i symbol związany z jej kultem, jakim był drewniany pal ustawiony obok kamiennych steli Baala. Kult ten dość nieoczekiwanie łączy tu A. z Baalem. W mitach ugaryckich bowiem
bała się Baala, bo ten urządził rzeź jej synów.

Add Your Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *