Jedno z późniejszych imion Nintu, sumeryjskiej bogini-matki. W eposie o – Gilgameszu A. stwarza z gliny na pustyni Enkidu dzikiego człowieka, który ma stać się poskromicielem, a potem przyjacielem Gilgamesza. A. jest także stworzycielką ludzi. ARWAKR (sisl. Arvakr – „Budzący się Wcześnie”) – w mit. Germanów pn. rumak, który wraz z koniem zwanym Alswidr lub Alswinn ciągnął po niebie wóz Słońca ( i Sol). A. miał wyryte runy na uchu, Alswinn na kopycie, a pod łopatki obydwu niebiańskich koni bogowie włożyli „ziąb żelazny” dla uniknięcia skutków słonecznego żaru.

ARYMAN, Ahryman (aw. Angra Mainyu – „Zły Duch”)

W rei. zoroastryjskiej główny przeciwnik Ahura Mazdy, przywódca Zła przebywający w ciemnej, cuchnącej otchłani. Jego celem jest zniszczenie świata. Pomagają mu w tym zastępy demonów, w tym planety główne źródło niepowodzenia i złego losu. Walka między zastępami Dobra i Zła będzie toczyła się do Dnia Sądu Ostatecznego i zakończy się ostatecznym pokonaniem Arymana.
ASDIWAL (tsimshian Asdival – „Zagrożony”) – bohater mityczny Tsimshian (Ameryka Pn.), hipostaza – Ptaka Gromu Asaewaelgyt. Syn posłanego z nieba Hatsenasa, władający mocą magiczną, wielki myśliwy, mąż Gwiazdy Wieczornej. Polował na niedźwiedzie. Został zamieniony w kamień na szczycie góry przy jeziorze Ginadäos.

Add Your Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *