ARNGRIM (sisl. Arngrimr) – w mit. Germanów pn. ojciec 12 berserków, których spłodził z Eyfurą. Najstarszy z synów A., Angantyr, miał siłę 2 mężczyzn, a 2 najmłodsi, bliźniacy, razem posiadali moc jednego męża. ARPAD – postać historyczna (zm. ok. 907 r. n.e.), a zarazem heros kulturowy Węgrów, syn Almosa. A. przeprowadził Madziarów przez Karpaty przy pomocy swego mitycznego dziadka, Turula, który uderzeniem potężnych skrzydeł otworzył w górach przełęcz (prawdopodobnie Werecką lub Użocką). A. jest do dziś powszechnie czczony jako założyciel państwa. Jego imię noszą mosty, place i ulice na Węgrzech.

ARPOKSAIS (scyt. „Władca-Głębiny”?)

W mit. scytyjskiej (wg Herodota, IV, 5-7) jeden z synów Targitaosa (obok Lipoksaisa i Kolaksaisa). Od A. miały się wywodzić rody (plemiona?) Katia- rów i Traspiów. ARSAN DUOŁAJ (jakuc. „Lew Podziemi”) – u Jakutów (Syberia) pan 8 lub 27 rodów abaasy Dolnego Świata, władca krainy zmarłych. Mieszka w żelaznym domu w najniższej części podziemi, obok grząskiego bagna, pełnego pająków i złych stworów. Rządzi chorobami, złą pogodą, mrozami i nieszczęściami spadającymi na mieszkańców ziemi, opiekuje się czarnymi szamanami. Ma straszną postać, brodę, usta na ciemieniu i oczy na skroniach. Z żoną Ynczyktyr chotun – „Panią Nieszczęść”, ma 7 dzieci – złych duchów. Jego zwierzę to smok Luo chan. Por. Erlik.

Add Your Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *